Klik op afbeelding om te vergroten.
Wat is “softpastelkrijt”
Als ik werk met pastelkrijt zie ik mijn werk eerder als een schilderij dan als een tekening. Voor mij is het daarom een schildertechniek. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, bevatten de pastelkrijten ook felle kleuren. Die kan ik op de ondergrond vermengen. Bij de duurdere merken bevatten de donkerste tinten van elke kleur vrijwel alleen kleurpigmenten samen met Arabische gom als bindmiddel. Doordat pastelkrijt dekkend is, heeft dit als voordeel dat lichte kleuren over donkere kleuren aangebracht kunnen worden. De papiersoort die de ik kies, is belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Papier met structuur kan de krijtdeeltjes beter vasthouden dan glad papier. Ik kan ook wit papier gebruiken, maar ook gekleurd papier en zwart is heel mooi. Door het vegen en mengen van verschillende lagen met een vinger, krijg ik heel bijzondere effecten.
Het eind resultaat
Tekenkrijt werd al gebruikt in de prehistorie, dit waren vaak zachte stukjes gekleurde rots. In de Middeleeuwen werd van rode en gele klei staafjes geperst. Er werd voor het eerst van pastelkrijt geschreven door Leonardo da Vinci in 1495, dat Jean Perreal krijtstiften maakte. In de 18e eeuw werd pastelkrijt samen met gouache gebruikt bij het schilderen van portretten. Vanaf ongeveer 1870 werden krijtstaafjes voor het eerst industrieel gemaakt en verpakt in dozen van verschillende kleuren.
Pastel geelt niet na, zoals bij olieverf, en het papier wordt niet aangetast. Maar daartegenover staat, dat de kleurlaag zelf wel kwetsbaar is. Door vegen kunnen de kleurdeeltjes gemakkelijk van het papier afgeven. Daarom is het belangrijk dat het pastel gefixeerd wordt (een lakachtig, verneveld hechtlaagje). Omdat het pastel daarna nog erg kwetsbaar is, is het noodzakelijk er een goed passend passe-partout voor te doen en een lijst met glas.